Rozwój społeczny
Społeczny rozwój wychowanka realizowany dzięki zajęciom w grupach mieszanych wiekowo
Błąd: Brak formularza kontaktowego.
PYP jest międzynarodowym programem edukacyjnym przeznaczonym dla uczniów od 3 do 12 roku życia. Uczniowie programu PYP – od przedszkola do 4 klasy Szkoły Podstawowej – realizują sześć ścieżek tematycznych, które pozwalają im zdobyć wiedzę i umiejętności, a także zrozumieć współzależności między nimi.
W czasie procesu nauczania i uczenia się kładziony jest nacisk na dostarczenie uczniom możliwości prowadzenia samodzielnych poszukiwań i badań. Celem programu jest bowiem przygotowanie uczniów do tego, by byli odkrywcami zarówno w klasie szkolnej, jak i poza nią, by czuli się odpowiedzialni za przebieg procesu nauczania i pragnęli uczyć się przez całe życie.
Uczniowie realizujący naukę w PYP uczą się myśleć twórczo, samodzielnie, rozwijają poczucie przynależności do społeczności oraz odpowiedzialności za siebie i innych. Otrzymują wsparcie konieczne dla ustalenia własnego systemu wartości, który będzie stanowił podstawę dla kształtowania w nich tolerancji i otwartości na wielokulturowość świata.
PYP jest programem wystarczająco elastycznym, aby dostosować do niego wymagania polskiego programu nauczania oraz zapewnić jak najlepsze przygotowanie uczniów do kontynuacji nauki w IB Middle Years Programme. Zgodnie ze standardami IB (International Baccalaureate) podstawowymi zadaniami wczesnych klas szkoły podstawowej są:
Społeczny rozwój wychowanka realizowany dzięki zajęciom w grupach mieszanych wiekowo
W poznawaniu świata i odnajdywaniu w nim swego miejsca dzięki otwartości szkoły podstawowej na środowisko
Umożliwienie codziennego kontaktu z językiem angielskim
MYP to międzynarodowy program edukacyjny skierowany do uczniów 5-8 klasy szkoły podstawowej i zakłada potrzebę wszechstronnego kształcenia, świadomości międzykulturowej oraz interakcji ucznia z otoczeniem. Jest naturalną kontynuacją PYP dostępnego na wcześniejszym poziomie edukacji.
Bazuje na polskiej podstawie programowej, jednak opiera się na metodach nauczania stworzonych i zalecanych przez IB. Uczniowie biorą udział w interdyscyplinarnych lekcjach i projektach, wykonują liczne prace badawcze i twórcze ze wszystkich przedmiotów oraz doświadczenia. Uczą się, jak samodzielnie rozwiązać problem badawczy i zastosować zdobytą wiedzę w praktyce oraz rozwijają krytyczne myślenie. Dzięki przejrzystym kryteriom oceniania i dużej swobodzie badawczej są zmotywowani do pracy i czują się odpowiedzialni za swoje postępy w nauce.
MYP kształtuje prospołeczne postawy i stanowi doskonały wstęp do nauki w programie DP – matury międzynarodowej. Zintegrowane nauczanie zakończone indywidualnym projektem w języku angielskim realizowane jest w pięciu obszarach:
Uczeń wyrabia właściwy stosunek do przyswajania wiedzy, rozwija umiejętności i rozwiązuje problemy naukowe
Uczeń poznaje środowisko, w którym funkcjonuje, poszerza swoją świadomość ekologiczną
i służba społeczeństwu. Uczeń uczy się pracy na rzecz innych, współpracy z szeroko pojętą „społecznością”
i przystosowanie do życia w rodzinie i społeczeństwie. Uczeń uświadamia sobie potrzebę troski o zdrowie własne i innych
Uczeń poznaje wpływ człowieka na otaczający go świat, dowiaduje się w jaki sposób może go transformować, zwiększać jakość życia itp.
Programy IB kładą nacisk na znaczenie rozwoju osobowości uczniów i nauczycieli. Zgodnie z tym przyznają, że wiedza i umiejętności są bardzo ważne, ale nie wystarczają do wychowania obywatela świata XXI wieku. Dlatego też proponują kształtowanie pewnych postaw wobec ludzi, środowiska i edukacji, dzięki którym możliwy jest rozwój człowieka wyposażonego w cechy z Profilu Ucznia.
Uważamy, że ocenianie jest integralną częścią procesu nauczania i uczenia się. Uczniowie, nauczyciele, rodzice oraz pracownicy administracyjni muszą być świadomi powodów oraz zakresu oceniania, a także kryteriów i wykorzystywanych metod. Zarówno uczniowie, jak i nauczyciele są aktywnymi uczestnikami procesu oceniania postępów uczniów.
Potrzeba komunikacji jest instynktowna, a rozwój języka jest podstawą umożliwiającą zaspokojenie potrzeby komunikacji. Szkoła podstawowa uznaje, że nauka języka jest fundamentem uczenia się. Uczenie się zarówno języka ojczystego, jak i języków obcych rozwija międzynarodowe myślenie, wzmacnia tożsamość kulturową, umożliwia rozwój osobisty i sprzyja efektywnej komunikacji.
Szkoła podstawowa uważa wszystkich nauczycieli za nauczycieli języka, a rodziców za niezbędnych partnerów procesu nauczania. Przyjmuje się, że najbardziej efektywnym sposobem nauczania języka jest angażowanie uczniów w różnorodne sytuacje dnia codziennego. Szkoła podstawowa przyjmuje za istotną integrację wszystkich obszarów umiejętności językowych: słuchania, mówienia, prezentacji i odbioru, czytania i pisania. Zdobywanie tych umiejętności powinno uwzględnić różne style uczenia się i zróżnicowanie potrzeb wychowanków.
Uważamy, że każdy uczeń jest w centrum procesu nauczania i uczenia się. Przyjmuje się, że wszyscy uczniowie uczestniczący w programach IB powinni mieć wartościowy i równy dostęp do treści nauczania.
Celem wdrażania polityki specjalnych potrzeb edukacyjnych jest umożliwienie zorganizowania oraz udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w taki sposób, by była ona jak najbliżej dziecka oraz jego środowiska nauczania i wychowania. Pozwala to na indywidualne spojrzenie na każdego ucznia i odkrycie jego talentów, zainteresowań oraz dostrzeżenie trudności i problemów, z jakimi się boryka, a przede wszystkim dostarczenie wsparcia odpowiedniego do potrzeb i możliwości dziecka.