10. wydanie Gazety Monneta
Drodzy Czytelnicy!
To już dziesiąty numer naszej Gazety! Przez ten czas wydarzyło się wiele i w Polsce, i na świecie. Kiedy przechodziłem korytarzem naszej szkoły, wpadł mi w ręce numer trzeci GM z 2021 roku. Tam zachwycałem się powrotem do szkoły po wielomiesięcznej pandemii. Doceniałem bezpośredni kontakt z uczniami i nauczycielami, bez bariery ekranu.
Dzisiaj mamy inne wyzwania niż powrót do normalności po okresie edukacji zdalnej. Wyzwaniem dla nas jest skłonienie młodzieży do większej sprawczości, pokazanie młodym ludziom, że sami mogą wiele zdziałać i jak wiele od nich zależy. Mam ogromną nadzieję, że działania nowo wybranego samorządu będą szły w kierunku eksponowania młodzieńczej samodzielności i efektywności.
Tematem przewodnim wrześniowej Zielonej Szkoły licealistów uczyniliśmy Przestrzeń i Miejsce. Hasło z tego wyjazdu nas zainspirowało i rozwinęliśmy je jako motto 10. numeru Gazety Monneta. Brzmi ono: „Przestrzeń jest w nas i wokół nas”. Przy tworzeniu obecnego numeru pragnęliśmy odpowiedzieć na pytanie: Jak możemy stworzyć dla uczniów przestrzeń w szkole, aby czuli się lepiej, czuli się tu jak u siebie? Powstało wiele artykułów na ten temat stworzonych zarówno przez naszych Uczniów, jak i Nauczycieli.
Przestrzeń to także to, co nas otacza. W topografii rozrastającej się dynamicznie Szkoły stworzenie przyjaznego miejsca dla każdego z uczniów jest pewnym logistycznym wyzwaniem. W każdym roku szkolnym zapadają decyzje związane z ewoluowaniem przestrzeni szkolnej. W tym roku powstało przy Zbierskiej poszerzone podwórko. Uczniowie mają 40-minutową przerwę obiadową i czas, aby wyjść na świeże powietrze. Od kilku lat na trzecim piętrze stoi piękne pianino. Można do niego zasiąść i stworzyć dla siebie odrobinę przestrzeni muzycznej. Ostatnio, podczas Dnia Edukacji Narodowej, uczennice klasy 3A Diploma Programme wykonały piękne dekoracje na scenie i wokół niej. Wygląda na to, że nowy wystrój pozostanie z nami na dłużej.
Zastanawia mnie, dlaczego przestrzeń dla siebie jest czasami interpretowana przez uczniów jako potrzeba odgradzania się od reszty ludzi? Bywa, że młodzi ludzie zanurzają się we własnym świecie, w słuchawkach na uszach, nie spoglądając na innych i praktycznie sunąc korytarzami szkolnymi odcięci, zamknięci w sobie i odseparowani. Może tak się manifestuje potrzeba znalezienia czegoś tylko swojego, wyłącznie dla siebie, czegoś intymnego, do czego inni nie będą mieli dostępu? Może to konieczność zrelaksowania się przed trudnym sprawdzianem, po kłótni z koleżanką lub sposób na chandrę?
Życzyłbym sobie i nam wszystkim, aby to się zmieniło, aby uczniowie częściej ze sobą i z nami – nauczycielami – rozmawiali. Mam nadzieję, że liczne w tym roku szkolnym aktywności, festiwale i debaty przyczynią się do większej integracji w obrębie szkolnej społeczności.
Cieszy mnie, że przestrzenią dla naszych uczniów jest ciągle nasza Gazeta. Powstały przepiękne wiersze w języku hiszpańskim, a także artykuły w języku francuskim i polskim, o sztuce i sporcie obszaru francuskojęzycznego. W sumie udało się ponownie zebrać do obecnego wydania teksty aż w czterech różnych językach! W 10. numerze znajdziemy artykuły na tematy psychologiczne, artystyczne, a nawet motoryzacyjne. Polecam również recenzje kulturalne, relacje z podróży i wycieczek szkolnych, poezję oraz felietony. Dziękuję wszystkim Nauczycielom, zarówno tym, którzy napisali swoje teksty do Gazety Monneta, jak i tym, którzy zainspirowali naszych uczniów do napisania tekstu do obecnego numeru. Ufam, że dzięki lekturze jesiennej Gazety Monneta odkryją Państwo talenty naszych uczniów i dowiedzą się więcej o otaczającym nas świecie.
Życzę owocnej lektury!
Aleksander Jarnicki
Redaktor Naczelny Gazety Monneta
Recommended Posts
13. numer Gazety Monneta
26/11/2024
Tydzień Świadomości Zdrowia Psychicznego
12/11/2024
Wycieczka do Kazimierza Dolnego
17/06/2024