ul. Stępińska 13 (PYP)
ul. Zbierska 5 (MYP)
Szkoła podstawowa PYP
Szkoła podstawowa MYP
tel. PYP +48 22 841 29 91
tel. MYP +48 22 852 31 10

Cyber tydzień w klasach PYP

W ubiegłym tygodniu uczniowie klas 0-4 mieli okazje uczestniczyć w cyber tygodniu. Każdy kolejny dzień poświęcony był innemu zagadnieniu. Poniedziałek – cyber możliwości, wtorek – cyber kultura, środa – cyber pułapki, czwartek – cyber bezpieczeństwo, piątek – cyber przemoc. Na zielonej marmurowej ścianie obserwowaliśmy przyrost naszej wiedzy oraz widzieliśmy ciekawe prace innym klas.

A jak to wyglądało w poszczególnych klasach?

Klasa 0

W trakcie cyber tygodnia rozmawialiśmy o tym, czy jest Internet i do czego służy. Odbyła się klasowa burza mózgów, uczniowie pracowali w grupach, stworzyliśmy wspólnie dwie mapy myśli. Uczniowie zerówki wykazali wielkie zaangażowanie i zainteresowanie tematem Internetu i jego wpływu na nasze życie. To na pewno nie koniec naszych działań na ten temat!

Uczniowie 1a bardzo zaangażowali się w działania w ramach cyber tygodnia. Poznaliśmy historię komputerów i wiele ciekawostek na ich temat. Użyliśmy kodu binarnego do zakodowania i odkodowania wyrazów. Wszędzie słychać było konspiracyjne szepty… Pracowaliśmy w grupach również z uczniami obecnymi na MS Teams! Sprawdziliśmy również, czy da się zaprogramować zrobienie kanapki… Da się! Wcieliliśmy się w dwie różne role – komputer i programistów. Okazało się, że komputer nie ma zdolności myślenia – potrzebuje precyzyjnych poleceń! (Czym mam nałożyć dżem na kromkę chleba?! Chyba ręką…), że rodzice i dzieci zrobiliby to szybciej oraz, że Pani Kasia robi pyszne kanapki J (nie mamy zdjęć z tego procesu, bo ręce były lepkie od dżemu…).

Dotarliśmy także do mroczniejszych stron cyberprzestrzeni. Dowiedzieliśmy się czym jest hejt, nauczyliśmy się na niego odpowiednio reagować, tworząc przykładowe konwersacje.

Zwizualizowaliśmy również proces rozprzestrzeniania się wirusa komputerowego stosując (zamiast maili) koperty z wiadomością i zadaniem do wykonania. Jedna zawierała wirusa. Utraciliśmy nasze dane (plecaki), a wirus szybko rozprzestrzenił się do innych. To doprowadziło nas do kwestii naszego bezpieczeństwo w sieci. Okazało się, że nasze dane wymagają bardzo podobnej ochrony, co nasze domy – hasła, alarmy, klucze, kody. Sami również próbowaliśmy tworzyć hasła, a potem oceniliśmy ich skuteczność poprzez wcielanie się w rolę hackerów i podejmowanie prób odgadnięcia stworzonych haseł.

Klasa 1b poruszyła wiele ważnych tematów dotyczących sieci i nowych technologii. Uczniowie stworzyli mapę myśli w jaki sposób mogą wykorzystać różnorodne aplikacje do nauki. Przede wszystkim poruszyliśmy temat cyber bezpieczeństwa, kodowania i szyfrowania. Uczniowie stworzyli także zasady antyhejtowe i wiedzą gdzie mają się zgłosić o pomoc w razie trudności.

To co było dla nas nowe to “phishing” gdzie w cale nie chodziło o łowienie ryb w Internecie tylko o metodę oszustwa podszywając się pod inne osoby, strony, aplikacje w celu wyłudzenia danych.

Największą zabawą było dla nas szyfrowanie wiadomości i odkodowywanie ich.

Klasy 2 rozmawiały na temat naszych cyber możliwości. Zastanawialiśmy się wspólnie ile spraw możemy załatwić przez Internet. Doszliśmy do wniosku, że pandemia nauczyła nas wielu pożytecznych umiejętności. Przeczytaliśmy dwie bardzo ciekawe książki: “Delivery for Webster” oraz “Webster Gecko Goof”. Dowiedzieliśmy się, że nie możemy otwierać wyskakujących okien, podawać naszego adresu and nazwiska na nieznanych nam stronach internetowych. Odkryliśmy również, że nie wszystkie informacje publikowane w Internecie są prawdziwe. Wiemy już, że wiadomości należy sprawdzać w 3 różnych, wiarygodnych źródłach. Wspólnie ustaliliśmy zasady bezpiecznego korzystania z Internetu. Cyber tydzień znacznie wzbogacił naszą wiedzę na temat Internetu.

Klasa 3b poznała zasadę działania algorytmu poprzez zabawę w programistów i komputer. Uczniowie (programiści) sterowali komputerem (wychowawczynią) tak by komputer zrobił kanapki . Stworzyliśmy komiks, w którym przedstawiliśmy zasady tworzenia bezpiecznych haseł. Komiks zdobi ścianę na korytarzu na parterze. Przypomnieliśmy sobie zasady używania kodu binarnego poprzez szyfrowanie wiadomości dla kolegów i rodziców. Dyskutowaliśmy na temat skutecznej komunikacji i dobrych manier w Internecie. Doszliśmy do wniosku, że w sieci tak jak w świecie realnym warto być myślącym, opiekuńczym i komunikującym się.

Klasa 3a była zafascynowana tematem cyber możliwości, a szczególnie wirtualnej rzeczywistości, która może być wykorzystywana do poprawy jakości naszego życia np. w szpitalach, domach pomocy społecznej. Uczniowie przygotowali okulary vr i przedstawili swoje pomysły na ich wykorzystanie. Poruszyliśmy temat budowania pozytywnego wizerunku w sieci oraz przygotowaliśmy mapę myśli na temat czynników wpływających na nasz wizerunek w sieci. Omówimy zasady bezpiecznego korzystania z Internetu oraz szukania informacji w wiarygodnych źródłach.

Klasa 4 cyber tydzień rozpoczęła od sprawdzenia swojej wiedzy. Wypełniony przez nich quiz dał im odpowiedź na pytanie czy są dobrymi cyfrowymi obywatelami. Następnie zastanowili się jakie możliwości daje Internet. W kolejnym dniu dowiedzieli się czym jest netykieta. Punktem wyjścia do rozmów o cyber pułapkach było wspólnie przeczytane opowiadanie: „Flexi- gwiazda z netu”. Uczniowie wykazali się dużą wiedzą na temat bezpiecznego korzystania z Internetu i komputera. Dowiedzieli się czym jest ślad cyfrowy i uświadomili sobie, że jest to ślad, którego nie da się usunąć. Podczas zajęć informatycznych obejrzeli filmik, który był podstawą do stworzenia zasad, które pozwolą uniknąć cyberprzemocy. Na zajęciach plastycznych wykonali pracę o tym, jak rozwijać Profil Ucznia IB w rzeczywistości wirtualnej.

The section is intended for logged in users only!
Share

Recommended Posts